• Známka - 150. výročie osamostatnenia lesníctva od baníctva (1871)

Známka - 150. výročie osamostatnenia lesníctva od baníctva (1871)

  • Kód produktu: 102 061
  • Skladom: 5 ks+
Cena

1,70€


Číslo emisie: 745

Dátum vydania: 01.07.2021

Nominálna hodnota: 1.70 €

Rozmery známky: 27.2 x 44,4 mm

Forma TL: TL

Počet známok na UTL: 30

Počet známok v sérii: 1

Tlačiareň: Tiskárna Hradištko, s.r.o.

Technika tlače: Ofset

Náklad: 300 000 ks

 Cieľavedomé manažovanie lesov a ich ochrana sa v rámci histórie naše krajiny môže vymedziť termínom 1. júl 1871, kedy sa Uhorské kráľovské riaditeľstvo lesných a poľnohospodárskych majetkov presťahovalo do Banskej Bystrice. Uplynulo už 150 rokov od osamostatnenia lesníctva od hutníctva a baníctva, čo umožnilo vytvoriť prijateľné podmienky pre nezávislé hospodárenie v štátnych lesoch. 

Baníctvom a hutníctvom spustošené územia bolo treba plánovite spravovať tak, aby spĺňali nielen aktuálne potreby spoločnosti, ale boli schopné zabezpečovať ich aj pre nasledujúce generácie. Základným prvkom bola plánovitá a koordinovaná obnova lesov spojená s budovaním lesných škôlok produkujúcich potrebné množstvo sadeníc. Tým boli položené základy nepretržitej a zodpovednej starostlivosti o lesy.

     Aktívne manažovanie lesov na území Slovenska bolo od prvopočiatku zamerané na zachovanie a zveľaďovanie lesných ekosystémov, ktoré zabezpečujú potrebné množstvo drevnej hmoty ako najekologickejšej a obnoviteľnej suroviny. Jej ťažba má na prírodné prostredie omnoho menšie devastačné účinky ako ťažba iných, neobnoviteľných surovín, či už v podobe nerastov alebo ropných produktov. Cyklicky realizovaná obnova lesa umožňuje využívať drevo bez zníženia ostatných benefitov lesa vrátane viazania oxidu uhličitého alebo čistenia a akumulácie vody.

     S aktívnym využívaním a manažovaním lesov je spojený aj rozvoj technológií, čo sa prejavilo aj v oblasti lesnej dopravy zameranej na presun vyťaženého dreva na jeho ďalšie spracovanie. Jeho prvopočiatky sú spojené s využívaním suchých šmykov i vodných žľabov pri gravitačnom sústreďovaní dreva, ktoré predchádzalo budovaniu dopravných uzlov a rozvoju železničnej dopravy situovanej do horských dolín. Neskôr s rozvojom cestných dopravných prostriedkov stratila železničná úzkorozchodná doprava dreva zmysel a nahradila ju cestná doprava podmienená budovaním lesnej cestnej siete. Neodmysliteľnou súčasťou lesného hospodárstva sú od jeho počiatku furmani a kone, pričom slovenské štátne lesníctvo môže byť právom hrdé na to, že sa zaslúžilo o vyšľachtenie a už 70-ročnú starostlivosť o chov norika muránskeho typu, koňa, ktorý sa stal symbolom aktívneho manažovania lesov.

Mgr. Anna Sliacka, PhD

 

 

Napísať recenziu

Poznámka: HTML nie je preložené!